Pitbike je stroj, ktorý ti dokáže priniesť veľa radosti, ale iba vtedy, ak sa oň budeš správne starať. Pravidelná údržba po každej jazde je základom jeho dlhej životnosti a bezproblémového fungovania. V tomto článku ti ukážem jednoduchý, no účinný postup, ktorý by si mal po jazde vždy dodržať. Pomôže ti predchádzať poruchám, šetriť peniaze a hlavne – udrží tvoj stroj v top stave.
1. Dôkladné umytie pitbike
Po každej jazde (najmä v teréne) by si mal svoj pitbike poriadne umyť. Nejde len o estetiku – blato, piesok a prach sa dostávajú do pohyblivých častí a spôsobujú opotrebenie.
-
Použi jemný tlak vody (nie vapku priamo na ložiská a elektriku).
-
Vyhni sa striekaniu vody do sania vzduchu, výfuku a elektrických spojov.
-
Na konci motorku utri a nechaj uschnúť. Môžeš použiť kompresor na vyfúkanie vody z ťažko dostupných miest.
2. Kontrola reťaze a jej údržba
Reťaz dostáva pri jazde poriadne zabrať. Po každom výjazde ju treba:
-
Vyčistiť – ideálne kefkou a čističom na reťaze.
-
Skontrolovať vôľu – správne napnutie zabraňuje zbytočnému opotrebeniu (ani príliš voľná, ani príliš napnutá).
-
Namazať – používaj kvalitný sprej na reťaze a nanes ho po jazde, keď je reťaz ešte teplá.
3. Vzduchový filter – čistenie a výmena
Vzduchový filter chráni motor pred prachom a nečistotami. Ak sa zanedbá, dostanú sa do motora cudzie častice a môže dôjsť k poškodeniu.
-
Skontroluj, či nie je filter špinavý alebo mokrý.
-
Ak áno, vyber ho, vyper v špeciálnom čističi alebo v mydlovej vode a nechaj úplne vyschnúť.
-
Po vyschnutí ho zľahka napusti/naimpregnuj olejom na filtre a znovu namontuj.
4. Kontrola kvapalín a únikov
Po jazde si vždy skontroluj:
-
Olej – či ho neubudlo a či nie je príliš tmavý alebo zapáchajúci. Pravidelná výmena je kľúčová (napr. každých 5–10 mth jazdy).
-
Brzdová kvapalina – mala by byť čistá a v optimálnej hladine.
-
Palivo – ak vieš, že pitbike pár dní nepoužiješ, je dobré palivo vypustiť z karburátora alebo aspoň uzavrieť ventil.
5. Utiahnutie skrutiek a vizuálna kontrola
Počas jazdy sa môžu niektoré skrutky uvoľniť. Rýchla kontrola ti môže zachrániť kopec problémov:
-
Prejdi všetky hlavné spoje – riadidlá, výfuk, stupačky, brzdy, plasty.
-
Skontroluj pneumatiky – či nemajú praskliny, prepichnutie, či je správny tlak.
-
Všimni si, či niečo netečie, neškrípe, nevisí inak ako inokedy.
6. Premazanie pohyblivých častí
Niektoré časti, ako sú bowdeny, čapy, páčky či stupačky, si po jazde zaslúžia kvapku maziva. Predĺžiš tak ich životnosť a vyhneš sa nepríjemnému drhnutiu alebo zadretiu.
7. Krátka skúšobná jazda a počúvanie zvukov
Po údržbe urob krátku jazdu alebo aspoň pitbike naštartuj a vyskúšaj:
-
Počúvaj motor – nezmenil sa zvuk?
-
Fungujú brzdy správne?
-
Nehádže sa koleso alebo riadidlá?
Ak je všetko v poriadku, vieš, že je pitbike pripravený na ďalšiu jazdu.
Záver
Údržba po jazde ti nezaberie viac než 20 – 30 minút, no z dlhodobého hľadiska ti ušetrí stovky eur a mnoho nervov. Okrem toho sa pri nej naučíš svoj pitbike lepšie poznať, a to je neoceniteľná výhoda každého jazdca. Pamätaj – spokojný pitbike = spokojný jazdec.