Ako správne meniť olej na pitbike + odporúčané typy olejov

Pravidelná výmena motorového oleja je nevyhnutná pre udržanie optimálneho výkonu a predĺženie životnosti vášho pitbike. V tomto článku ti ponúkneme podrobný návod, ako správne olej vymeniť, prečo je výmena dôležitá, ako často ju vykonávať a ktoré typy olejov a značky sa najviac osvedčili.

olej_vymena 


Prečo je výmena oleja taká dôležitá?

Motorový olej plní viacero zásadných funkcií – maže pohyblivé časti motora, odvádza teplo, čistí a chráni pred koróziou. Postupne však stráca svoje mazacie schopnosti vplyvom vysokých teplôt a nečistôt. To platí dvojnásobne pre pitbike, ktoré pracujú vo vysokých otáčkach, v prašnom alebo blatistom prostredí a čelí častým zmenám záťaže.

Na rozdiel od automobilov, kde sa olej mení približne každých 10 000 – 15 000 km, pri pitbike sa odporúča meniť olej každých 5 až 10 motohodín jazdy. Dôvodom je jednoduchšia konštrukcia motora, menší objem olejovej náplne a vyššia záťaž, ktorú musí olej znášať. Navyše, väčšina pitbike motorov využíva jeden olej na mazanie motora aj prevodovky a spojky, čo znamená, že olej je vystavený ešte väčšiemu opotrebeniu.


Špecifikácia oleja pre pitbike s mokrou spojkou

Väčšina pitbike motorov využíva systém mokrej spojky, kde je spojka ponorená priamo v motorovom oleji. Preto je nevyhnutné používať olej so špecifikáciou JASO MA alebo MA2 – tieto označenia zaručujú, že olej je vhodný pre motory, kde sa jedným olejom maže motor, prevodovka aj spojka.

Použitie nesprávneho oleja (napr. automobilového) môže spôsobiť prešmykovanie spojky, zníženie výkonu alebo jej spálenie, čo vedie k nákladným opravám.


Odporúčané značky motorových olejov

  • Prehľadné porovnanie olejov s viskozitou 10W-40, zoradené podľa kvality, špecifikácií a vhodnosti pre pitbike s mokrou spojkou: 

    🥇 Motul 7100 10W-40 4T


    • Typ: 100 % syntetický (Ester)

    • Špecifikácia: JASO MA2 – ideálna pre mokré spojky

    • Vhodné pre: Vysokovýkonné a pretekárske motory

    • Výhody: Najvyššia tepelná odolnosť, špičkové mazanie, dlhá životnosť


    🥈 Bel-Ray Synthetic Ester Blend Thumper Racing 10W-40 4T

    • Typ: Syntetický s esterovou bázou

    • Špecifikácia: JASO MA2

    • Vhodné pre: Vysoké teploty, výkonné štvortaktné motory

    • Výhody: Výborná ochrana komponentov, stabilný výkon


    🥉 Motul 5100 10W-40 4T


    • Typ: Polosyntetický (Technosynthese®)

    • Špecifikácia: JASO MA2

    • Vhodné pre: Všeobecné použitie, športová jazda

    • Výhody: Dobrá ochrana a plynulý chod spojky


    ⚖️ Mannol Defender 10W-40 4T

    • Typ: Polosyntetický

    • Špecifikácia: API SL/CF (bez JASO MA!)

    • Vhodné pre: Staršie motory, menej náročná jazda

    • Nevýhody: Nie je certifikovaný pre mokré spojky – nevhodný pre väčšinu pitbike

Najčastejšie odporúčaná viskozita oleja pre pitbike je 10W-40 alebo 15W-50, v závislosti od typu motora a teplotných podmienok.


Postup výmeny motorového oleja

  1. Príprava – priprav si nový olej, olejový filter (pokiaľ ho motor má), nádobu na starý olej, náradie a lievik.

  2. Zohriatie motora – naštartuj motor a nechaj ho bežať 5 minút, aby olej zriedol.

  3. Vypustenie oleja – umiestni nádobu pod motor, odskrutkuj vypúšťaciu skrutku a nechaj olej vytiecť.

  4. Výmena filtra – ak má motor olejový filter, vymeň ho.

  5. Naplnenie novým olejom – nalej nové množstvo oleja podľa manuálu, použi lievik.

  6. Kontrola hladiny – po krátkom chode motora skontroluj hladinu oleja mierkou a v prípade potreby doplň.


Záver

Správna a pravidelná výmena motorového oleja je základom dlhej životnosti a bezproblémového fungovania pitbike. Nezanedbávaj špecifikáciu (MA/MA2) ani interval výmeny, pretože olej v pitbike má omnoho náročnejšiu úlohu ako v bežnom aute. Investícia do kvalitného oleja sa ti vždy vráti – v podobe spoľahlivého výkonu, nižších nákladov na údržbu a bezpečnej jazdy.