Piestne krúžky sú jednou z najdôležitejších súčastí štvortaktného motora. Ich správne osadenie rozhoduje o výkone motora, jeho spoľahlivosti a životnosti. V tomto blogu sa detailne pozrieme na to, ako správne namontovať piestne krúžky do motora pitbiku alebo ATV, aké chyby sa najčastejšie robia, a prečo je ich správne pootočenie také dôležité.
Typické rozloženie piestnych krúžkov v štvortaktnom motore
V štvortaktných motoroch (ako sú bežne používané 110ccm, 125ccm alebo 140ccm motory v pitbikoch a detských štvorkolkách) sa nachádzajú spravidla tri piestne krúžky:
-
Horný kompresný krúžok – zabezpečuje tesnenie spaľovacieho priestoru.
-
Dolný stierací krúžok – pomáha stierať olej a čiastočne tiež tesní.
-
Olejový krúžok (trojdielny) – pozostáva z vlnitého rozperného jadra (tzv. expander) a dvoch tenkých krycích krúžkov zhora a zdola. Tento krúžok reguluje množstvo oleja na stenách valca.
Ako správne nasadiť piestne krúžky
1. Príprava pred montážou
-
Skontrolujte, či sú všetky krúžky nepoškodené a zodpovedajú rozmerom piestu a valca.
-
Každý krúžok má svoje určené miesto. Zvyčajne bývajú označené alebo majú inú hrúbku.
-
Jemne preolejujte každý krúžok, ako aj drážky v pieste, aby sa predišlo ich poškodeniu pri zakladaní.
2. Nasadzovanie krúžkov na piest
-
Postupujte odspodu nahor. Najskôr namontujte olejový krúžok – najprv vlnitú vložku (rozperný expander), potom spodný a horný tenký krúžok.
-
Následne nasuňte druhý (stierací) a nakoniec horný (kompresný) krúžok.
-
Krúžky nepretáčajte silou – použite špeciálne kliešte na piestne krúžky, aby ste ich neohli alebo nepraskli.
Prečo je dôležité pootočiť zámky krúžkov?
Zámky (prerušené časti krúžkov) musia byť pootočené vzájomne o 120°. Prečo?
-
Predídete úniku kompresie. Ak sú všetky zámky v jednej línii, môže dôjsť k stratám tlaku.
-
Znížite spotrebu oleja. Nesprávne pootočenie vedie k nadmernému prieniku oleja do spaľovacej komory.
-
Predĺžite životnosť motora. Rovnomerné rozloženie tlakov zabraňuje nadmernému opotrebovaniu valca.
Nedodržanie tejto zásady môže viesť k zlej kompresii, dymeniu motora, zvýšenej spotrebe oleja a dokonca až k zadretiu.
Vkladanie piestu do valca – nikdy nie nasucho!
Predtým, ako vložíte piest s krúžkami do valca, je nevyhnutné valec dôkladne namastiť. Môžete použiť:
-
Montážny olej pre motory (napr. špeciálne oleje pre prvý štart),
-
Motorový olej, ktorý používate do daného motora (napr. 10W40),
-
Prípadne WD-40 – len ako núdzové riešenie, ak nič iné nie je k dispozícii (nie je však ideálne pre spaľovanie).
Ak by ste piest zasúvali nasucho, riskujete škrabance na stene valca, poškodenie krúžkov a celkovú nespoľahlivosť motora už od prvého štartu.
Dôležité rady na záver
Nemerajte úspech podľa oka. Označenie na valci (napr. 52,4 mm) môže byť zavádzajúce – vždy premerajte priemer piestu a valca mikrometrom alebo posuvným meradlom.
Vždy vymieňajte celú piestnu sadu. Menenie iba samotných krúžkov alebo valca môže spôsobiť vážne poškodenie.
Používajte profesionálne náradie. Neexperimentujte so skrutkovačmi alebo inými improvizáciami – môže to zničiť nové diely ešte pred naštartovaním.
Tesnenie vždy originálne. Vyhýbajte sa silikónovým náhradám – originálne papierové alebo kovové tesnenia sú spoľahlivejšie a odolnejšie voči tlaku aj teplu.
Ak sa budete riadiť vyššie uvedenými krokmi, výmena piestnych krúžkov prebehne bez problémov a váš motor bude fungovať ako nový.
Máte ďalšie otázky alebo sa neviete rozhodnúť, ktorá sada je pre váš pitbike najlepšia? Neváhajte nás kontaktovať – tím pitbike.sk vám rád poradí s výberom správnych dielov aj so samotnou montážou.