Ako nastaviť rozvod na pitbike alebo detskej štvorkolke (110cc - 125cc)

Veľa majiteľov pitbikov alebo detských štvorkoliek s obsahom 110 až 125 cm³ si myslí, že nastavenie rozvodu je niečo komplikované. Pravdou však je, že pokiaľ ste aspoň trochu manuálne zdatní, tento úkon hravo zvládnete sami doma. V tomto článku vám krok za krokom ukážeme, ako správne nastaviť rozvod na motoroch s označením 152FMI, 154FMI, 1P52FMI alebo 1P54FMI.

rozvod 2

Upozornenie

Existuje viacero spôsobov, ako rozvod správne nastaviť. Ak ste čítali alebo videli iný návod, nekombinujte ho s týmto návodom. Rovnako platí, že náš postup nekombinujte s inými zdrojmi.

Pred začatím práce

Predpokladáme, že váš motor dostal nový valec alebo hlavu, a že vahadlá ventilov sú už správne nastavené (návod na nastavenie ventilov nájdete v predchádzajúcom blogu na našom webe).

Potrebné nástroje

  • Račňa s orechom 8, 9, 10

  • Plochý malý skrutkovač (pri pomoci s točením vačkového hriadeľa)

Postup nastavenia rozvodu

1. Demontáž krytov

Najskôr je potrebné demontovať:

  • Bočné viečko na hlave motora (kde sa nachádza rozvodová reťaz)

  • Kryt zapaľovania, kde je rotor (magneto)

2. Poloha vačkovej hriadele

Vačkovú hriadeľ ručne otočte do polohy, kde sa výfukový ventil zatvára a sací ventil začína otvárať. V tomto bode máme motor pripravený na nastavenie rozvodu.

3. Nastavenie magneta (rotora)

Magneto (rotor) môže obsahovať viacero značiek (riskiek a písmen). Nás zaujíma značka s písmenom "T" alebo bodkou. Túto značku nastavíme do jednej línie so značkou na bloku motora. Táto značka na bloku by mala smerovať kolmo hore (pozícia na 12 hodín).

4. Nastavenie rozvodového kolieska

Teraz sa vrátime k rozvodovému koliesku, ktoré má na sebe označenie (najčastejšie bodku). Táto bodka by mala smerovať vodorovne vľavo (smerom k 9. hodine). Na hlave motora sa nachádza rovnaké označenie, pričom tieto dve značky musia smerovať priamo proti sebe.

5. Spojenie kolieska s vačkou

Následne pomocou skrutiek spojíme rozvodové koliesko s vačkou. Skrutky dotiahneme s citom, aby nedošlo k poškodeniu závitov.

6. Kontrola nastavenia (ručne)

Aby sme sa uistili, že rozvod je nastavený správne, ručne pretočíme magnetom (rotorom) 4-6 otáčok. Dávajte pozor na prípadný kontakt ventilov s piestom. Ak cítite výrazný odpor (kvôli kompresii), vyšraubujte z valca sviečku – táto operácia zníži odpor otáčania.

7. Opakovaná kontrola nastavenia

Po pretočení znovu nastavíme magneto do polohy "T" (značka kolmo hore) a skontrolujeme, či bodka na rozvodovom koliesku opäť smeruje vľavo k značke na hlave motora. Ak sú obe značky presne v správnej polohe, rozvod je správne nastavený.

8. Finálna montáž

Následne vrátime sviečku späť do valca, pripojíme vysokonapäťový kábel a pokúsime sa motor naštartovať.

Overenie správnosti

  • Pokiaľ motor bez problémov štartuje a drží stabilné otáčky, všetko ste zvládli správne.

  • Ak motor nechce naštartovať, nedrží otáčky alebo strieľa do výfuku, rozvod ste nenastavili správne. V takom prípade zastavte motor a celý postup opakujte.

Záverečné tipy

  • Pri výmene rozvodu odporúčame vždy vymeniť aj rozvodovú reťaz a napínaky.

  • Používajte profesionálne diely od certifikovaných predajcov, aby ste predišli zbytočným problémom.

Ak si napriek návodu neviete rady alebo sa chcete uistiť, že postupujete správne, neváhajte nás kontaktovať telefonicky alebo cez náš webchat. Viac technických informácií a rád nájdete aj v ďalších blogových článkoch na našom webe.

Nezabúdajte, že správne nastavený rozvod výrazne predlžuje životnosť vášho motora a zabezpečuje jeho bezproblémový chod.